måndag 5 mars 2012

Kallops och Kollaps

En bonde i Hangvar tittar i köttdisken på ICA Maxi och hittar en köttbit från sin egen gård, till tio gånger det pris han fick när han sålde köttet.

Desingstudenterna ställer ut sina produkter från Möbelmässan i biblioteket.
Pressen gör ett dubbelsidigt reportage med intervjuer och bilder.
Högskoleledningen, som sitter i samma hus, 
låter meddela att de inte har tid att besöka utställningen.

På Snäck byggs ett tretton våningar högt höghus.

***
Systersonen från Lau kommer på morgonfika, 
han har just gått av sitt pass.
Vi pratar om akvarellkursen och jag får en massa bra tips:
- där finns två fågeltorn på cykelavståpnd från Gangvide, 
- mellan Damm och  Körkbron finns en kulturstig,
den går längs Närsån och passerar ett litet vattenfall,
- prata med Boen, han tar er med på en båtutflykt till öarna utanför,
- och Brändu fiskeläge är finast, men också Nabben och Djaupdy...

Tryckeriet gör flyers år mig, med rabatt, nämn bara mitt namn, säger T

***
Läser PO Enquists bok, Ett Annat Liv, den
väcker minnen och tankar, jobbiga såna, 
en bortträngd ilska spränger sig upp inom mig
(innan jag förstått varifrån den kom har den gått ut över T, 
som i manlig motorsågsmani tagit ner tio tallar)
men ilskan har en annan grund

Det var ett annat liv då,  som slutade med total kollaps.
Det händer oss alla, sa Ben Kingsley i TV, skalet sprängs, 
vi måste ner i botten för att kunna bli den vi egentligen är.
Och detta är en oerhört smärtsam process
- Vad är det som händer då, frågar Skavlan
- Det är våra illusioner som kollapsar.
Visst är det så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar