måndag 2 januari 2012

Landet som inte längre är

En nyårshelg, ensam - inte "själv", ensam, och förkyld. Tid. 
Det är bra, det är då hjärnan jobbar, hörde jag. 
Sen - fattar beslut, till slut.

1. Herta Mullers "Flackland" - varje ord, varje mening ett måleri i sepiatoner, träd, stenar, tun, allt lever, agerar, fantiserar, strider...
2. Änglagård på riktigt: "Landet som inte längre är". Varenda bildväxling ett konstverk, ett som jag skulle önska jag målat. Det är ljuset förstås. Fantastisk film. Kontrasten - verklighet mot kommersialism.
3. Martina Hoogland Ivanows fotobok - julklapp från sonen, mörker, skuggor, dunkel, ibland en strimma av ljus, ett blänk i naken hud.
4. H A:s bilder från Laos, där de lever och lär och lär ut i den lilla byn

Inser: hur jag har förträngt det fördolda, förljugit, famlat i ett förment förskönande, låtit mig fångas av andras föreställningar...

Och ur det kommer lusten. 
Lusten till mina uttryck, mina unika bilder, mitt fria arbete. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar