torsdag 5 april 2012

Aussie


Det här är en Aussie. 
Hon bor i Skåne och har nyss fått många valpar. 
Först kom en liten tik-flicka, också trefärgad.
Henne har jag tingat.
Henne ska jag träffa om en dryg vecka.
Om det funkar som jag hoppas,
ska hon bli min nya bästis.

Och då sjunker allt det andra undan,
min kurs, konstrundan, Gerlesborgskursen nästa vecka,
utställningsbekymmer (med hårt k som i gotländskan),
bridgen, mina funderingar kring tid, pension, ensamhet...

Vi ska gå stora rundan varje dag, ibland ända till fyren,
ibland i snöglopp och kuling och nårdgaist
Vi ska cykla till Lickers och Ire på sommaren
Hon ska leka med och lära av T:s kloka Golden
Vi ska gå på valpkurs och lydnadskurs och
hon ska få uppgifter, spåra och tänka och lösa problem
Hon ska lära sig älska barn och båt och bil
Hon ska ligga vid mina fötter när jag målar,
med off-knappen på...

För det ska jag köra 30 mil extra den söndagen
och dubbelt så långt i början på juni
när detär dags att hämta hem henne

måste be om råd, hur fixar man det bäst, 
en ännu inte rumsren valp på långresa med bil och färja?

"Amazon" tänkte de...kanske det
eller 
"Sophia"
efter Vishetens gudinna och 
efter Sophia Nerantzi i Doukades...
eller Sienna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar