måndag 23 april 2012

Bildäck



Den tunnaste månskära speglar blekt 
solen som försvann i nordväst  

tidigare idag:

ejdrarna lock-kluckar i stora flockar

blåsippsmattan skiftar i klaraste nyanser 
mellan ultramarin och Alizarin Crimson

rabbisarna mumsar glatt på mina krokusar,
nosen djupt i ner jorden och den vita bakdelen i vädret

dimman kommer och går, löser upp sig
och släpper fram solvärmen,

T tar av sig sin slitna jacka och stänger av motorsågen, 
jag sköljer ut det Lerin-smutsiga vattnet ur glasburken 
och tvättar mina penslar
vi inviger nya altanen med sherry i arveglasen
 
försökte knäcka koden - misslyckas såklart,
hur i helskotta gör han, hur får han till sina fantastiska akvareller...
prövar att jobba i små format, laserar och linjerar,....

Att vara inne, njuta av vänners prat och 
röra sig som en sill i stimmet, 
vara trygg och förväntanssfull och utan garde,
glad, bara glad
så kände jag mig på vernissagen,
mitt ibland dem som jag förr, utanför,
tänkt så mycket dumt om...
förlåt
jag ska alddrig mer....

Läste förresten om Karin Göthblad, 
som avtackades som länspolismästare av någon lokal pamp
- med en rauk som han hade gjort själv....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar