torsdag 23 februari 2012

Lost generation

Lilla lilla ö. 
Med sin lilla lilla högskola. 
Som snart bara finns som ett bihang till Uppsala Universitet.
Många hotas av uppsägningar, vilket meddelades av chefen på senaste personalmötet, har jag hört.
Själv skulle han befinna sig på safari i Kenya.

De sista designstudenterna avslutar just sin färg och formkurs 
med en begåvad utställning.
A, som lett dem, ringde sin kompis på lokaltidningen. 
Pressen bjöds på kaffe, snackade och fotade och frågade...
protesterar ni inte mot nedläggningarna? 
På 70-talet minsann...då ockuperade vi och demonstrerade och gestaltade våra farhågor..
Vi byggde en port, sa A, som man skulle gå igenom så att alla blev lika...

och jag skäms, jag skäms inför alla unga människor utan jobb, bostad och framtidstro, jag skäms över min generation, över de politiker vi röstat fram, över de chefer vi accepterat, över vår brist på solidaritet

Lilla, lilla ö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar